Tanam Anggur :P

assalamualaikum :) hai hai haiii, haha..

hari ni saya nk cerita pasal buah anggur dekat belakang rumah.. hehe, ok gurau je, sebenarnya nak cerita pasal kerja.. saya baru lepas tak dpt kerja ni sebenarnye.. saya mintak kerja kerani kat satu company ni, tapi tak dapat pulak.. haha.. mungkin sebab saya degil, abah tak kasi kerja tapi saya gi cari kerja jugak, haha.. 

semalam, saya ada mintak satu kerja jugak, kat kedai potostat.. dapat dah kerja tu, gaji rm600, kerja 6 hari seminggu dari pukul 8 pagi sampai 5 petang.. baik owner kedai tu.. tapi abah tak kasi kerja pulak, haha.. abah suruh cari kerja tetap terus.. so, saya pun cakap la saya memang ada mohon macam2 kerja tetap.. 


jap ea, saya nak tunjuk gambar.. saja simpan sini, buat kenangan.. nanti2 boleh baca semula n boleh ingat semula moment2 susah nak cari kerja ni.. hehe.. 

                                             

                                                   

                                                   

                                                   

                                                   

disebabkan saya tak dapat interview untuk jadi cikgu sebelum ni kan, lepas ni tak tahu laa ada panggilan interview lagi ke tak, haa, nak tau saya buat apa? mula - mula saya google senarai sekolah swasta yang ada kat area johor.. pastu saya potostat sume sijil2 yang berkenaan, resume sume print banyak2, pastu saya pos ke sume sekolah swasta yang saya dah google tu.. ada 8 sekolah kalau tak silap yang saya hantar surat.. tak tau la cara ni betul ke tak sebab ada yang kata kadang sekolah ni kalau surat sampai bukan depa baca pun, tapi kita tak tahu rezeki kita kan.. mana tau tetiba surat saya dorang baca.. hehe.. ada sesetengah sekolah memang dia ada bagi link permohonan tu secara online, tapi macam tak aktif sangat la link tu.. so, saya hantar je la surat ke dorang..  harap2 ada la rezeki saya kat salah satu sekolah tu insyaAllah :))) selain tu, ada jugak la saya mohon apa2 jawatan yang sesuai dengan kelulusan saya, mohon sime darby, ada jugak kerja kat bank, macam2 laa.. semua tu saya mohon online, mana tau ada rezeki kan.. :)

so, sementara saya nak dapat kerja tetap ni, saya ingat saya nak cari kerja sementara laa, kerja apa2 tak kisah, janji saya boleh dapat duit.. ye la, umur dah 24 tapi masih tak dapat bagi mak abah duit lagi.. hmm.. saya ada mintak kerja dekat kedai runcit, tak dapat, dekat mini market, tak dapat, kat kedai kris, ala yang macam 7E tu, tak dapat, kerja kerani kat kilang depan umah saya, tak dapat, kerja kat kedai makan, mak abah tak kasi kerja situ, mintak dekat cool blog, tak dapat, mintak dekat pusat tusyen, tak dapat, mintak jadi cikgu tadika, tak dapat, mintak dekat satu supermarket baru bukak ni pun tak dapat, huhu.. lagi satu, saya cuma mintak kerja dekat area2 rumah saya je, saya tak mintak kat bandar sebab nanti susah pulak mak saya nak hantar saya gi keje kan, jauh.. so, dekat depan2 umah saya ni memang tak banyak pilihan sangat.. ada satu hari tu, saya terjumpa sorang mak cik ni, dia ada salun tau.. dia offer saya kerja dengan dia tapi kedai dia tu jauh pulak.. so tak dapat la kerja dengan dia.. hmm 

tapi tu laa, mungkin sebab abah memang tak kasi saya kerja, tu yang tak dapat kerja mana2 tu.. masa saya gi mintak2 kerja tu semua, saya ingatkan abah kasi saya kerja, tu yang saya gi cari kerja tu.. bila saya dah dapat kerja kat kedai potostat tu, saya balik tanye abah boleh tak kerja situ, baru abah cakap, kakak terus cari kerja tetap la, tak payah kerja sementara2 macam ni.. haa gitu laa.. emm, saya kesian kat abah sebenarnya, kene bayarkan duit ptptn saya.. dah la saya yang guna duit tu time study, dia pulak yang kene bayarkan..  tapi abah tak kasi kakak kerja pulak, huhu.. tak pe lah, buat masa sekarang ni guna duit abah dulu ea, nanti kakak dah dapat kerja tetap kakak bayar semula k.. kakak tahu sebenarnya abah nak suruh kakak tolong mak dekat rumah, ke abah nak kakak belajar masak supaya senang ble kakak dah kawen nanti? ehh.. haha.. ok kakak main2.. tak kawen pun tetap kene belajar masak jugak kan.. hehe.. pa pe pun, kakak sayang abah sangat sangat sangat :* :* 

so, sampai sini dulu post saya kali ni.. haa, pasal saya mintak jadi cikgu sekolah swasta tu, andai kata ada cikgu2 sekolah swasta yang baca post saya ni, senior2 saya ke atau sesiapa yang berkaitan dengan benda ni boleh la bagi tahu saya kalau2 ada kekosongan cikgu ke kat sekolah swasta mana2, atau pun nak bagi tahu saya cara betul nak apply jadi cikgu swasta kan, boleh la pm saya kt fb saya, asiah shahrulzaman, atau pun boleh tinggalkan komen dekat bawah post ni ok :) jasa anda amat saya hargai, hehe..


ok, ni je buat masa ni, semoga semua urusan kita Allah permudahkan dan semoga Allah murahkan rezeki kita insyaAllah :) 

ok byeee, assalamualaikum ;)

Comments