Welcome 2017

Assalamualaikum :))

Em, esok dah tahun 2017... haha, macam tak percaya  je dah masuk tahun baru, rasa sekejap sangat tahun 2016 nii.. tiba – tiba mood nak tulis blog tu datang, rasa macam nak throwback sikit benda2 yang dah jadi sepanjang tahun 2016 nii.. hehe

Tahun 2016 saya bermula dengan kes penipuan rumah sewa.. yang ni best sebab saya dengan kawan – kawan saya berjaya duduk di rumah sewa yang ber aircond tanpa bayaran. Tapi kami dah bayar deposit rumah tu, kira kami bayar sewa dengan duit deposit tu la.. Haha.. kami duduk dekat rumah tu seminggu, lepas tu kami cabut lari dengan meninggalkan surat cinta.. thanks to dila, timah, ngan yuni atas pengalaman ni.. hahaha #jahat

Ok, lepas tu saya duk serabut dengan tesis.. daripada peristiwa ni, saya belajar better kita permudahkan urusan orang, jangan susahkan sebab insyaAllah nanti Allah akan mudahkan urusan kita jugak.. walau tinggi mana pangkat kita, kita tetap kene hormat orang bawah kita.. Alhamdulillah, at last settle gak tesis saya.. thanks to timah dan cik mai untuk pengalaman ni.. #syukur

Ok then, bulan 3 tahun ni jugak my big bro tunang ngan gadis pujaan hati dia.. haha.. Alhamdulillah.. semoga dipermudahkan urusan perkahwinan nanti.. mana la tau kita kawen saing ke nanti, hehehehe #gatal

Lepas tu, bulan 5, Alhamdulillah cik nah dapat masuk matrikulasi negeri sembilan.. sekarang masih study lagi kat sana, tengah semester akhir sekarang.. belajar kuat2 k.. hehe

Bulan 7, macam yang saya pernah cerita sebelum ni, saya kemalangan, huhu.. kene langgar dengan trailer.. Alhamdulillah, saya masih diberi nyawa hingga ke hari ini.. hal kereta masih belum settle sampai ke hari ni.. tak pe lah, semoga dipermudahkan segala urusan kemalangan ni lepas ni insyaAllah..

And then, bulan 9 saya habis belajar dan konvo.. Alhamdulillah sangat2, dapatlah buat mak dan abah happy.. hehe.. ohh, tahun ni jugak my big bro pun konvo jugak, dia konvo bulan 4, saya konvo bulan 9.. Alhamdulillah, dua orang konvo tahun ni, cuma abang saya konvo habis belajar teori, sekarang dia tengah praktikal sampai tahun 2018 nanti baru betul2 habis belajar.. semoga dipermudahkan insyaAllah..

Lepas konvo, Alhamdulillah, dapat berniaga kecik2 dengan mak.. seronok sangat pengalaman berniaga ni.. memang best.. tahun depan ni macam nak buat lagi insyaAllah, tapi tak confirm lagi.. apa2 nanti saya bagi tahu dalam wasap.. hehe

Bulan 11 pulak, saya dapat tahu saya tak dapat interview untuk jadi cikgu.. mungkin belum rezeki lagi, saya sedih sangat tapi nasib baik abah pujuk saya.. hehe.. lepas abah bagi nasihat petang tu, memang terus hilang rasa down tu.. Alhamdulillah, abah memang terbaikk.. kakak sayang abah sangat2.. :* bulan 11 jugak nur, qayah dengan hawa dapat result akhir tahun yang cemerlang.. nur dengan qayah yang sebelum ni tak dapat masuk kelas 1st Alhamdulillah tahun 2017 dorang dapat masuk kelas 1st.. belajar rajin2 lagi pasni k.. hehe.. 

Then, bulan 12 pulak saya ‘rapat’ dengan seorang lelaki ni.. hahahahaha.. malu pulak nak cerita tapi saya harap dia laa lelaki yang akan stay dengan saya sampai akhir hayat saya, insyaAllah, semoga Allah permudahkan.. nanti kakak bawak amir jumpa mak abah k.. hehehehe #gedik

Habis sudah throwback tahun 2016.. kesimpulannya, Allah dah aturkan yang terbaik untuk saya sepanjang tahun 2016 ni.. so harapan saya semoga tahun 2017 jadi lebih baik dari tahun 2016.. semoga tahun 2017 ni kita akan dimurahkan rezeki, dipanjangkan umur dan semoga kita berubah ke arah yang lebih baik supaya kita dapat jadi seorang yang lebih baik dari yang sebelum ni insyaAllah..

Ok last skali nak share something.. cuba kita amalkan dari sekarang, sedekahkan al – fatihah kepada orang2 yang kita sayang, terutama kepada mak ayah kita.. bukan saja kepada mak ayah yang dah meninggal dunia tau, mak ayah yang masih hidup pun kte sedekahkan al – fatihah untuk dorang.. kepada mak ayah pulak, sedekahkan al – fatihah untuk anak2.. insyaAllah banyak kebaikan dia.. untuk diri sendiri jugak, jangan lupa sedekahkan al – fatihah untuk diri sendiri.. lagi bagus kalau benda ni diamalkan setiap kali selepas solat.. haa, lepas baca doa lepas solat tu kan, sambil2 lipat sejadah, baca la al – fatihah dan sedekahkan kepada kesayangan kita.. contoh, sambil2 saya lipat telekung, saya bacakan al – fatihah untuk amir, haa, barulahh sweet.. nii contohh.. hahahahaha *kepada mak kalau mak baca post ni, sebelum kakak baca al – fatihah untuk amir, kakak dah bacakan untuk mak abah dulu, hehe.. jangan marahh haa.. :D :D

Haha, ok la, sampai sini dulu.. kepada yang dah mula sekolah esok, hahaha, sekolah elok2 ya.. belajar rajin2.. saya pun dah mula semula rutin hantar dan ambil adik2 saya sekolah.. semoga Allah permudahkan insyaAllah..

Semoga kita semua sentiasa di bawah rahmat Allah insyaAllah.. assalamualaikum :))



Comments