Bisnes bersama mak :D

assalamualaikum :)

Alhamdulillah, hari ni aku berkesempatan update blog jap, hehe :)) so, kali ni aku nk cter skit pe yg aku buat utk dptkan duit memandangkn aku x de keje tetap lg kan.. aku dpt offer keje kt satu kafe ni hari tu tpi aku terpaksa tolak sbb kalu aku keje nnti aku lg menambah keje mak aku.. kalu aku x keje, aku g amek n hntr adik2 aku sek.. kalu aku keje, mak aku yg kne amek adik2 aku sek, pastu kne hntr n amek aku keje lg, susah la, ksian mak aku.. so, tercetus la idea aku ngan mak keje sama2.. iaitu, jual nasi putih n mknn2 len ke sekolah aku dulu, ssaj.. :) sblm aku jual nasi sume ni, aku pernah jual kepek cis yg aku buat sndiri, mak aku jual roti naik.. kalu ada org tempah nnti kte org buatkan la.. skrg dua2 concentrate kt nasi je.. tpi kalu ada yg tempah roti naik nnti mak buat la.. ok dah, jom nengok gmbr :)



haa, cmni la lbeh kurg nasi yg aku ngan mak aku jual.. mse ni kte org jual nasi putih lauk asam pedas ikan pari + kobis goreng.. sebungkus rm5.. :)


yg ni plak nasi putih lauk ikan terutup (ikan sambal) + sayur campur.. sebungkus rm5 gak.. 


ni plak laksa johor.. sebungkus rm5 gak.. :) 


gmbr ni aku sempat snap mse aku ngan mak aku asingkn ikan ngan tulang ikan utk buat kuah laksa johor.. biasanya kte org siapkn bnda ni mlm.. mlm tu jgk kte org rebus mi spageti.. sok pg nya baru jadikan btul2 kuah laksa tu, pastu siapkn sambal belacan, potong limau kasturi, siang togei, hiris daun kesum ngan daun selasih, hiris bawang, haa tu sume accessory laksa johor.. 



haha, mse ni aku ingat nk pelbagaikan brg jualan la.. yg ni wedges + fries + sosej goreng bersama sos, cheese ngan mayonis.. aku jual ni sebungkus rm5.. tpi x de rezeki agaknya nk jual bnda alah ni, x de sorg pun yg tempah bnda alah ni, haha.. agak sdeh la mse ni sbb bnda ni idea aku, bkn idea mak aku, tpi adatlah meniaga cmni kan.. haha :D


yg ni plak eskem coki2.. yg ni aku jual suka2 je kt org2 yg rapat ngan aku je.. tu pun aku kasi harga kasih syg sbb kos nk buat bnda ni agak mahal.. aku dh kira2, memg susah nk untung jual bnda ni melainkan kte jual dgn harga yg mahal ataupun kte kne borong beli brg utk buat bnda ni supye harga bahan jd murah.. 


yg ni ada customer kasi gambar mse dia tgh mkn.. alhamdulillah sedap :)) 


haha, yg ni pun sama.. aku siap je hntr sume laksa kt sume customer, customer yg ni dh hbis mkn dh.. Alhamdulillah, laju dia mkn, hehe :P


ni aku bersama mak esah yg baru nk mkn bakso yg aku jual.. kak muni dh mkn dulu bakso dia pg2.. bakso pun aku jual rm5 gak sebungkus.. :)


ni mak nah, dia beli 6 bungkus laksa johor mse ni.. Alhamdulillah.. biasanya kalu delivery aku akan cas ikut tempat la.. aku prnh hntr kt taman puteri, jln sawi yap tau sah, taman berlian biru, kg melayu.. tpi mse mak nah ni sbb dia beli smpai 6 bngkus, so x de cas delivery utk dia.. hehe :D


mse ni aku teman mak beli brg.. :D


ni sje aku msukkn gmbr aku bersama sepupu aku, izzya zulaikha, dak kecik comel.. ingat senang ke nk amek gmbr ngan dia.. susah tau.. haha 

haa, so. tu la serba sikit kisah aku berbisnes ngan mak.. kesimpulan yg aku bleh buat ialah, berniaga bkn satu aktiviti yg mudah.. bnyak cabaran yg kte org kne hadap.. bnyak sgt la, psal harga, kalu mahal sgt nnti x de org nk beli, kalu x sedap org dh x nak beli, mcm2 bnda len.. sepanjang berbisnes ni, mak aku la yg pling bnyak sabar.. haha.. aku bnyak kali hilang sabar.. hmm.. kalu ada cutomer yg cerewet skit je mula la aku dengki.. haha.. tpi mak aku kata jgn cmtu, x baik.. haha.. nsib baik ada mak, kalu x memg lingkup ahh bisnes ni.. hahaha.. pa pe pun, thanks sgt kt mak sbb jd rakan bisnes kakak, memg best berjual cmni.. terima kasih pd kak muni, kak ina ngan kak ana yg bnyak tlong2 aku utk deliver mknn n tlong cri customer.. terima kasih sgt2, semoga Allah permudahkn urusan kak muni, kak ina ngan kak ana :* kpd customer2 tetap aku, terima kasih sbb beli mknn yg aku jual, terima kasih sbb sentiasa sokong aku, maaf andai ada yg kurg, aku ada tersalah ckp ke, tersilap bg duit ke, maaf sgt2.. aku dh cuba buat yg terbaik sepanjang bisnes ni berjalan tpi aku tetap manusia biasa yg x lari dri melakukan kesalahan.. mintak halal sume ya.. :) semoga persahabatan yg terjalin spanjang kte melakukan jual beli ni berkekalan smpai bila2.. :') 

ok dah, nk g amek nur kt sek.. haha.. bye sume.. assalamualaikum :)))) 









Comments