cashier econsave kjap..

assalamualaikum :) 

hehehe.. haha, gelak je lebih.. so, alhamdulillah, ada kesempatan sikit hari ni nk update blog.. lama dh x update.. sejak hbis praktikal hari tu, dh jarang bukak laptop.. duk umah mkn je, haha.. 

so, hari ni, nk cter psal aku kje.. x lme lpas hbis praktikal, duk umah je kan, cari la kje, cri duit skit sbb duit dh hbis, kahkah.. cternye, aku kje la kjap jd cashier kt econsave.. aku mula kje 26/11 smpai la 25/12.. haha, sebulan je aku kje, x tahan la sbb penat.. aku amek full time, dlm sminggu, ada 2 hari msuk morning, kul 8.30 pg smpai 6 ptg, 3 hari msuk noon, 1.30 tgh hari smpai 10.30 mlm ngan satu hari full, dri 8.30 pg smpai 10.30 mlm, satu hari rehat.. genap sminggu aku kje, which means hari pertama aku rest tu, aku demam.. hahaha.. lme gak aku demam, aku cuti 2 hari pastu aku kje jgk.. mse tu aku dh pkir nk benti keje, haha.. tpi aku tahan je la, nk ckupkn sbulan sbb nk duit bnyak skit.. huhu.. 

so, yg seronoknya kje ni ialah, member2 cashier yg sporting dan best.. dorg sume memg terbaekk! pnat kje cmne pun still bleh cool n melawak lg, x de nk marah2.. kalu kte buat silap pun, jarang kne marah, just dorg nasihat je.. so, alhamdulillah dpt kwn sekerja yg cmni.. seronok sgt.. 

yg kurang bestnye jd cashier ni, sume bnda msti cashier yg kne marah.. haha.. contoh, brg kt tmpt display tulis harga len, ble scan harga len, cashier yg kne marah.. padahal bkn kte org yg display harga.. then, ada customer suka tnye harga brg kt cashier, " dik, harga sabun dettol yg kecik tu bpe rm?" x kn kte org hafal sume harga brg dlm tu, haha.. ble jwb x tau, customer marah, dia ckp, tu pun x tau.. huhu.. pastu, ble customer rmai, then beratur pnjg mse nk bayar brg, cashier gak kne marah sbb buat kje lmbt katanya.. pernah skali tu, org rmai, aku jge kaunter express mse tu, kaunter ni utk bayar 10 brg ke bwh, ada sorg mak cik ni, lpas dia siap bayar, dia sound aku, dia kata, 'dik, kalu mak cik nk terberanak, dh terberanak dh mak cik kt sini dik!' huhu ayat dia.. haha.. yg x bleh bla nya, aku loading, aku bleh plak tnye spe yg nk terberanak? huhu.. hahaha.. biasa la sume ni kan, lumrah la kne sound cmtu.. senyum je la pastu.. :)

ok la, dh pnjg gak cter, jom la kte nengok gmbr.. so, sepanjg aku kje, rmai yg dtg melawat aku, then curi2 amek gmbr aku tgh kje.. haha.. antara yg dtg nengok aku kje, mak dik aku, mse memula aku kje tu dia ada kt umah aku, then wawa, anak murid kesayangan aku, dia dtg ngan mak dia, mse tu aku tgh demam, huhu.. wawa bnyak kali dtg.. ada skali dia dtg pkai baju yg aku kasi dia, huhu, cantik.. haha.. ada dia dtg ngan husna, haa, bnyak kali dia dtg.. pastu fmily aku dtg, dorg curi2 amek gmbr aku, sembunyi dri aku then tetiba muncul, haha.. pastu kak muni pun ada dtg, curi2 amek gmbo pastu post kt moment, haha.. terharu sgt, huhu.. :') ada skali mak ngah pun dtg, tpi dia x ingat aku kje situ.. anak dia dtg, tnye aku, "kak asiah buat pe kt situ? eh, kak asiah kje sini ea?".. haha.. mcm2.. 

ok, gmbr ni mak yg amek.. sembunyi2 amek gmbr aku.. haha.. (khusyuk gler aku buat kje, kahkah) 




ok.. gmbr ni plak, aku kuar ngan uda, ada satu mlm ni.. sbb pnat sgt kje, aku ajak uda lepak jap.. gi la pusing2 kluang mall jap..



ok, ni plak selfie lpas keje kul 10.30 mlm.. ni adik aku kt tmpt kje, haha.. acap nama dia.. suka kcau org, dia pnggil aku doremon, kuang asam pnye hadek! haha..


ni plak, minggu ketiga kje kalu x silap.. wktu ni aku semangat nk gi kje sbb soknye cuti.. haha..


yg ni plak, kak muni curi2 amek gmbr aku mse kje.. haha.. muka aku tgh khusyuk kje lg.. aku kje memg x nengok org sbb takut salah buat kje, salah scan ke kan.. ble kak muni amek gmbr dpan2 baru aku perasan dia dtg.. haha


ok, ni hari last aku kje.. haha.. smpai2 je umah sempat lg sruh nur amekkn gmbo.. hehe  



so, keje sebulan ni sedikit sebnyak memberi keinsafan dan kesedaran kt aku.. patutlah selama ni mak abah sruh belajar pandai2.. kje cmni, pnat, sakit tau badan packing2 brg org, kadang satu hari x duduk, hbis je kje kaki cramp, haha.. blom cter sakit bahu lg.. huhu. slalu blek mlm, kadang aku x jumpa adik2 aku.. aku gi kje pg, dorg tgh tdo, blek mlm dorg dh tdo.. huhu.. sdeh wehh.. gaji plak, basic 900 je, msuk elaun sume bleh la cecah 1100, itu pun blom tolak short duit kt kaunter lg, kalu duit tu over pun kte kne tolak gaji gak sbb dia nk kte wt kje btul2.. huhu.. bpe je la agaknya gaji aku kje sbulan ni.. haha.. kwn2 sekerja aku ada yg dh kawen, dh beranak pinak.. dorg tu cmne la agaknya.. bpe lme je mse dorg utk anak2.. nk jdikan cter, ada sorg akak ni, smpai pinjam duit aku sbb duit gaji x ckup nk beli susu n pampers anak.. kesian wehh.. hmm.. sedikit sebanyak sbulan aku kje ni aku nmpk bnyak bnda.. kalu ada rezeki stay kje situ lme skit dpt la naik pangkatkn, kalu x de rezeki, stay situ je la ngan gaji 1000 sbulan.. hbis sbulan hbis gaji.. huhu.. 

hmm, cmtu la.. bkn aku nk pandang rendah kje cmtu, x de niat lngsung aku nk ckp cmtu.. cuma, kalu kte masih ada peluang utk smbung blajar n memajukan diri ke arah yg lbeh baik dan kte dpt hidup ngan lebih baik, go on.. jgn lepaskn peluang tu.. jgn sia - sia kan.. sedangkan tuhan sndri sruh kte usaha ke arah yg lbeh baik utk majukan diri.. tpi yg pling penting, jgn tinggal solat.. jgn sesekali tinggal solat.. sbb pe? sbb nnti tuhan akan tlong kte.. Dia akan mudahkn urusan kte.. pkir kalu kte setia ngan Dia, Dia akan buat x tau je ke? msti Dia akan syg kte n Dia tlong kte pnye.. mana tau skjp je kje dg dpt naik pangkat.. haa, tu sume rezeki dri Dia.. :') 

hmm, so, demikianlah cternye setelah sbulan aku bergelar cashier.. haha.. alhamdulillah, tuhan bg aku rse bnda ni.. thanks a lot kt kwn2 sekerja aku, kak priya, supervisor cashier ngan wan, then id, kak su ngan amirul, cashier2 len, syazwan, ariff, saifuddin, anis, andrew, adi, rishi, haema, kasturi, kak peremlah, kak rita, kak deepa, dayah, kak farhana, kak maimunah, azam, then budak part time, azrul, kak iffa, anis syazwani, azwa, then budak2 frozen yg frenly ngan aku, wan ngan ada member2 dia yg len, dak2 cleaner, pak cik2 guard yg kelakar, supervisor kumar yg snang ajak bual, haha.. kalu bleh sume aku nk sebut, haha.. thanks a lot utk sebulan ni.. seronok dpt knal ngan korg sume.. huhu.. 

then, hari last smlm, haha, yg seronoknya mlm tu wawa dtg.. sje buat suprise, jumpa aku mlm2.. dia tggu kt keta aku.. terkejut aku dibuatnya.. haha.. thanks ahh sbb dtg kan, aku memg tgh rindu kt dia pun, hmm.. mcm tau2 je.. haha.. then aku blek umah, adik2 aku sume salam aku n wish tahniah sbb dh hbis kje.. hahahah.. then tnye aku, ni msti kakak dh dpt gaji kan? tgh kaya kan? haha, selekeh! x de soalan len nk tnye, haha.. hmm, pa pe pun, thanks sgt2 kt sume yg bg semangat kt aku spnjg aku kje, mak aku xspeacially yg hari2 doakan aku, :') geng2 ketotol sume, pak usu, mak kak, mak dik, nana n uda huhu, thanks sgt, kt wawa pun thanks gak, hehe.. thanks la kt sume.. 

haha, ok, smpai sini dulu la.. semoga hidup kte lebih diberkati Allah.. oh ya, dh hari kedua sek kan.. selamat bersekolah kpd sume dak2 sek, blaja elok2.. kpd dak 5SP, blajar rajin2, tahun ni spm, wt btul2 k.. ckgu sentiasa doakan korg.. ok la, bye bye sume.. assalamualaikum :)) 





Comments

  1. Assalamualaikum. Saya Afiqah.nak tanya... Kalau jadi cashier dkt econsave arak ada kaunter lain ke?

    ReplyDelete

Post a Comment