Ber'uang' ?

assalamualaikum :)

hai hai hai.. haha.. lmenye x update blog.. busy la sek.. ceh, alasan.. haha.. emm, pejam celik, pejam celik, dah dua bulan aku dipanggil cikgu asiah.. emm, perasaan aku? bercampur baur.. haha.. best ada, kadang x best, kadang boring.. haha, biasalah kan, kalu sume best je, x de mslh, bahagia sgt hidup aku.. emm.. :P

so, biasala kan, kat mana2 ada mslh.. time2 ni la plak laptop aku buat hal, fon aku buat hal, emm, mcm2.. kt sek plak, mcm2 program, sume guru wajib bayar utk sertai program tersebut.. paling minimum kne byar rm30.. huhu.. mse nak mula praktikal dulu, ptptn bg la duit pt rm1000 dulu, dh msuk sem nnti, bln 9 ni la baru dpt lg bakinya.. so, berbekalkan duit pt ngan duit raya, aku pun belilah fon ngan laptop n byar pe yg ptut.. skrg memg aku tgh kering.. x pernah aku sekering ni.. haha.. nsib baik aku duk ngan parents, so, mkn minum x pyah pkir dah.. alhamdulilllah.. bkn aku x bleh mintak mak ayah aku duit, cuma, aku yg x nak.. hehe.. sje nak bg diri aku rse cmne hidup tanpa duit.. sje nak bg diri ini rse msuk kedai tanpa duit.. sje nak bg diri ini rse cmne org len mnunggu gaji msuk.. sje bg diri ini rse mcm mana perasaan kte hanya mampu melihat tpi x bleh nak membeli.. sje nak bg diri ini rse faham bahawa, x sume bnda yg kte nak, kte akan dpt.. sje nak bg pengajaran pd diri sndiri.. 

ada satu hari tu, kt sek aku, pg tu ada larian.. mcm merentas desa tuu.. lpas larian tu cikgu2 ni ajak la g makan kt kantin.. nak jdkan cter, serius aku lupa aku dh x de duit.. haha.. aku pun g la order milo ais.. pastu, pnat kan berlari, aku x lalu nak mkn.. padahal, aku x de la lari pun, jln je.. hahahah.. dh lpas order tu baru aku teringat yg aku dh x de duit.. aku pegi kt tnpt yg tersembunyi skit, nak nengok mana tau ada duit dlm purse.. fuhhh, alhamdulillah, memg ngam2, ada 2 ringgit lg rupanya duit aku.. perghhh.. memg nsib baiklah.. hahahah.. aku nak jgk amek nasi goreng ke pe kan, nsib baik x amek.. huhu.. selamat.. 

haa, tu la last skali aku pegang duit aku.. haha.. so, tujuan aku tulis ni, bkn aku nak tunjuk yg aku ni x pernah x berduit or nak kata aku kaya ke, x.. aku x bermaksud lngsung cmtu.. aku pernah poket aku kosong sblm ni tpi x la seteruk ni.. ni yg memg pling kering la.. cuma, aku biarkan diri aku tanpa duit ni sbb aku nak rse cmne hdup tanpa duit dan skrg aku tgh tggu duit pt aku msuk.. haha, dh mcm2 bermain kt fkiran aku pe aku nak buat ngan duit tu nnti.. tpi, ni pun x real sgt la aku nak rse suffer tu sbb aku duk ngan parents kan.. alhamdulillah sgt.. kalu x duk umah sndiri cmni, cmne la agaknya.. huhu..   

lg satu sbb aku x mintak duit ngan parents ialah ble x de duit, means aku x bleh la nak mkn kan.. kengkadang aku bwk bekal g sek.. mak aku buat sarapan pg2 kan, aku amek skit buat bekal.. bleh la diet skit kan, haha, sgttt.. :P haha.. nak jd kan cter, aku geng plak ngan kak muni, pembantu makmal biologi kt sek aku.. kak muni ngan pembantu makmal yg len suka bwk mknn dri umah dan bg org mkn.. aku pun dipelawa la.. kadang aku g makmal tu, jumpa kak muni bkn sbb nak mkn pun, x terpkir pun kdang, pegi tu sbb nak lepak2 je, nak bual2.. x sangka plak dpt mkn skali.. haha.. alhamdulillah sgt2.. kdang tu memg aku tgh lapo, time tu la kak muni pnggil mkn.. alhamdulillah.. thanks a lot kt kak muni, kak ina ngan mak esah yg slalu bg kte mkn.. :') semoga tuhan murahkan rezeki kak muni, kak ina ngan mak esah.. <3 <3 :*

so, emm, kesimpulannya.. kadang2 kte perlu jgk sedarkan diri kte sikit, jgn ingat sume bnda yg kte nak kte bleh dpt.. jgn ingat sume bnda senang, ada jgk yg susah.. dan jgn memilih kwn.. kwn la ngan sume org.. x kisah la dia spe, pe pangkat dia, sume tu x bawa ke mana.. kalu kte baik ngan sume org, insyaAllah sume org pun akan baik ngan kte.. :) 

last skali, nak mintak duit dri parents memg x salah.. tpi, fikir.. kte kan dh besar.. kalu mintak duit dorg utk buat bnda bkn2, beli bnda bkn2, baik x payah.. cer pkir dorg kje pnat2, kte bleh joli duit tu.. dorg sanggup kje, dorg x joli pun duit dorg sndiri, tpi kte plak yg tlong hbiskan.. please, jgn jd anak yg cmni.. cer kte blajar btul2, then cri kje, dpt gaji, haa, pegi la joli mana ko nak ngan duit ko, tp jgn lupa bg skit kt parents.. haa, cmni baru btul.. baru anak yg gentle.. kan.. ni aku pnye pndapat la.. 

emm, ok, smpai sini je dulu.. doakan aku semoga aku terus kuat menghadapi hari2 mendatang.. yeahhh!! semoga kte sume sentiasa dlm redha Allah dan semoga kte sentiasa berada di atas jln yg lurus, jln yang diredhaiNya.. insyaAllah.. :)

ok, bye geng.. see you soon.. assalamualaikum. :)


Comments