cerita sedih..

assalamualaikum.. :)

emm, dh lme x update pa pe kt blog ni.. busy sket ngan makroteaching, ngan proposal final year project yg tgh tggu tarikh je utk dibentangkan di dpn lecterer2.. kpd dak2 klas yg tgh pulun siapkan slide tu, chaiyok2 k.. kpd dak kh yg tgh pulun bina umah tu, chaiyok2 gak k.. hehe.. :')

so, hari ni nak cter psal pe yg jd kt aku hari ni.. sbnrnye bnda ni dh lme aku pendam, just tggu mse utk luahkan.. cewahh.. haha, msti sume debar2 kan nak tau, hahaha.. x la, psal ada sorg ni.. dia laki, india, dia ni cacat, slalu duduk kt pondok bas utk pergi umah aku la.. dia muda lg.. rmai org takut nak dkat ngan dia sbb ingatkan dia ni x btul, tpi sbnrnye dia ok.. cuma badan dia memg kurus sgt, kaki dia mcm x btul skit dan dia sgt baik.. dia baik sbb bila bas kte org smpai je, dia akan ckp "taman bahtera!! taman bahtera!!".. haa, dh mcm konduktor bas.. kalu x silap aku la perkataan tu yg dia sebut.. pastu bila rmai yg nak naik bas, bas tu dh pnuh tpi still ada lg org x dpt naik, dia akan sruh org kt dlm bas tu msuk lg ke dalam supaya sume org dpt naik bas.. disebabkan student2 sume takut ngan dia, sume ikut ckp dia, msuk lg dlm, memg berhimpit mcm sardin la dlm bas tu supaya sume org muat.. haha, lawak pun ada, rse best pun ada..

then ada satu satu hari tu, ada sorg driver bas ni la, dia cter kt kte org, laki india tu ada family.. kalu nengok baju yg dia pkai hari2 pun bersih, maknanya ada org jaga dia la.. pastu driver bas tu ckp lg, dia kata dia x pernah lg nmpk student bg mknn atau pa pe kt laki india ni.. kalu nengok umah dia memg ksian la.. kcik dan dlm semak.. driver bas ckp, satu hari nnti dia nak kutip sorg seposen then nak bg kt laki india ni sebagai ucapan terima kasih sbb hari2 jaga pondok bas ni.. aku nak cternye, aku pernah terdetik nak bg something la kt laki india ni.. something like nasi ke, pa pe la kan.. bkn aku nak tnjuk baik ke pe tau, just sje2 nak bg.. then td, aku nmpk dia kt pondok bas, aku pun, emm, nak belikan dia pe ek.. ingat nak g beli nasi, nengok2 kt sblh dia dh ada sebungkus nasi ngan air tau.. rse terima kasih sgt2 kt org yg bg tu.. then aku pun, pe aku nk bg dia ni? aku pun belikan dia air kotak ngan gula2, haha, x tau nak beli pe, then bg je la kt dia.. dia senyum n ckp terima kasih.. ya Allah, memg bergelinang terus air mata.. x tau la knape rse ksian tu menebal sgt2.. pa pe pun, semoga tuhan murahkan rezeki org yg bg dia nasi tu.. :')

k, cter kedua plak.. kt deret2 kdai dpn kampus ni, ada satu kdai runcit cina ni, memg rmai org beli brg kt sini la.. haa, kt dlm kdai ni ada sorg p. cik india keje kt sini.. kje susun2 brg.. x tau knape, aku slalu ksian nengok dia.. slalu kalu aku g kdai ni dia akan ada kat tmpt megi, susun2 megi dri kotak ke rak.. nmpk muka pnat je.. then td, aku ada meeting kul 8.30 mlm n aku g kdai ni jap, dia ada lg, tgh keje lg.. ksiannye aku nengok.. bpe je la agaknya gaji dia susun2 brg tu.. dri dulu aku duk perhatikan dia, dia x pernah senyum.. aku pernah senyum kt dia tpi dia x balas.. huhu, sdey.. mungkin sbb pnat sgt kot.. pastu ada satu hari ni, aku nak beli air kotak susu strawberi, ohh sdapnyee, huhu, favorite ni, hahaha, sempat lg iklan, haa, wktu ni, aku nak bukak peti sejuk tu la nak amek air kotak, dia bg aku lalu dulu, mungkin sbb aku customer kan, tpi pastu aku senyum la, dia senyum blek.. :') ya Allah, x bleh lupa la hari tu.. rse mcm tenang jiwa satu hari nengok dia senyum.. emm, cpatnya aku tersentuh kan.. semoga p. cik diberi kekuatan dlm mencari rezeki.. :')

aku sbnrnye bkn pe tau, aku jnis suka bayangkan kalu la ayah aku yg keje cmtu.. emm, x dpt bayang la, kje dri pg susun2 brg kt kdai smpai ke mlm, dgn bpe je la gaji yg dia dpt, huhuhu.. sbb tu aku mudah ksian kt org, sbb aku suka bayangkn cmtu.. dulu, mse aku sek rendah darjah 6, sek agama darjah 5, kt sek agama tu, ada sorg dak ni, dak tu darjah 4, muka dia mcm adik aku tau.. kalu nengok bju dia, agak lusuh la, fmly dia agak susah la tpi still dia sek lg, alhamdulillah, bagus la cmtu.. tpi aku x bleh nengok dia sbb aku akan terbayangkan adik aku yg cmtu.. memg bergelinang air mata aku kalu nampak dak tu.. ada satu hari tu, aku nampak dia kat kantin sek, wktu rehat, aku nmpk dia beli air soya.. mse tu dia ada seringgit, air soya tu pun harga seringgit satu botol.. serta merta aku nangis nengok dia mse tu.. aku nangis tu smpai sedu sedan tau, huhu.. sbb pe tau, aku x minat air soya, pd aku air tu x sdap, so aku mcm ksian gler la dia cuma mampu beli air yg x sdap, tu yg aku sdeh sgt.. haha.. bila ingat blek rse lawak pun ada.. yg lg lawaknya, member2 aku pujuk aku, tnye la knape nangis?, aku x tau nak bg jwpn pe.. x kan aku nak ckp aku sdeh nengok dak tu beli air soya, gerenti kene gelak je kan, haha.. aku ckp kt member, x de pa pe la.. haha, tpi tu la, aku x bleh tahan air mata aku bila dlm situasi2 cmni..

then, pe yg aku nak smpaikan kt sini adalah, setelah berjela2 aku cter ni kan, aku nak katanya, bersyukurlah kita yg dihidupkan dlm keluarga yang cukup semuanya.. mungkin kadang2 ada la yg kurang tpi still ada lg org yg lg susah dri kte.. sbb pe tuhan hadirkan org susah disekeliling kte? sbb tuhan nak uji kte sama ada kte kongsi x rezeki yg tuhan bg kt kte ngan org2 susah yg ada ni.. rezeki tuhan bg kt kte bkn utk kte sorg, tpi utk dikongsi.. tuhan dh janji, x kn miskin org yg suka bersedekah.. even org yg dlm kubur pun nak bgun smula nak bersedekah.. aku nak share satu lg cter ea.. mse aku sem 1, aku duk satu blik ngan sorg ni la.. bg aku, dlm aku pnye umah tu, fmly dia ni yg pling susah skali.. sbb pe tau, ada skali tu aku beli pizza hut, aku bwk blek umah, mkn rmai2.. dia kata dia x pernah mkn bnda ni.. aku mcm, serius ke bdak ni? serius weii, dia x pernah mkn piza.. yg aku beli tu 1st time dia mkn.. tpi pe yg aku tabik kt dia ni, tiap2 mnggu akan ada pasar mlm kt kolej kte org, dia msti akan beli something utk satu umah.. pa pe la, kdang2 kuih, kdang2 buah.. dak umah aku yg len, yg lg senang dri dia, yg aku rse lg berduit dri dia, termsuk aku, x terlintas pun nak belikan pa pe utk bdak umah.. pkir mkn diri sndiri je.. pastu aku agak sdeh la sbb skjp je dia jd roomate aku, pastu dia pindah kolej len.. tpi memg aku tabik la kt dia.. since dia buat cmtu, kte org satu umah sume ikut.. last2 mlm yg ada pasar mlm memg umah kte org mcm knduri.. best sgt2 dpt kongsi2 cmtu.. alhamdulillah tuhan hadirkan org cmtu dlm hdup aku.. at least, sedar diri sket, jgn duk pkir diri sndiri je.. huhu

emm, so, tu la yg aku nak smpaikan hari ni.. aku harap kpd kwn2 aku yg bce post aku yg berjela2 ni, kte sume sama2 dpt amek iktibar ngan cter2 aku cterkan.. ok la, smpai sini dulu.. smoga kita sume sentiasa dibawah rahmat dan jagaan Allah.. semoga last program persap hari khamis ni berjln ngan lancar.. semoga Allah bantu permudahkan dak2 klas aku yg tgh pulun siapkan esaimen di mnggu2 akhir sem 6 ni.. insyaAllah.. :)

hope korg x bosan bce post pnjg berjela ni.. hehe.. thanks kpd yg sudi bce.. ok, selamat mlm n assalamualaikum.. :)))

Comments