~main masak - masak~

assalamualaikum.. :)

emm, dh lme x menaip, haha.. ok, so, skrg dh minggu kedua dlm sem 6.. alhamdulillah.. huhu, x sangka dh sem 6 dan seriusly, aku rse takut sgt nak hadapi sem 6 ni.. takut nak hadapi cabaran dan dugaan yang bakal aku tempuhi utk sem ni.. masalah ada di mana - mana kan.. smpai la aku terjumpa gmbo ni..



haa, knape nak takut ble kte percayakan Allah? btulkan pe yg gmbr ni ckp.. tuhan kan memg sudah rencanakan yang terbaik utk kte.. so, x pyah risau asiah!!.. semoga tuhan sentiasa dkat ngan kte dan bantu kte walau di mana kte berada, insyaAllah.. emm, so, right now, kte org tgh decide ngan lecterer mana kte org nak wat final year project kte org.. sem ni kte org kne wat proposal psal fyp ni.. sem ni jgk kte org kne decide sek mana kte org nak g utk praktikal sem dpn.. emm, semoga sumenye berjalan ngan lancar, insyaAllah.. :)

so, cter sket pasal cuti sem yg lpas.. emm, x de watpe, bnyak hbiskan mse kat umah bersama mak tersayang, haha.. belajar jahit, belajar potong kain nak wat bju kurung, belajar guna mesin jahit tepi mak, belajar masak.. sbnrnye aku suka try resepi baru.. sje nak main masak2.. sepanjang cuti sem kali ni, yg aku sempat try mula2 aku wat ciken cop, ala, tpi ayamnya beli yg memg dh siap la, tinggal goreng je, haha, wat salad dia n goreng kentang.. so far, mak kata sdap n pasni bleh wat lg, haha.. next aku try wat tiramisu.. haha, pnyelah beria buat smpai tersilap msukkan kuantiti gula.. dia sruh msukkan 3/4 cawan gula, aku g msukkan 3 cawan gula.. bleh bayang x rse dia cmne? haha, bleh potong kaki weii.. hahaha, misunderstanding berlaku.. emm..

seterusnya aku try wat pai ayam.. haa, yg ni rmai yg kata sdap tpi pd aku dia agak memuakkan la kalu mkn bnyak sbb dia ada cheese kan.. alhamdulillah, yg ni jd.. hehe.. dan projek aku yg terakhir aku wat kek coklat.. haa, wat kek ni memg projek yg pling mencabar bg aku.. haha.. aku sbnrnye sje nak try wat kek yg berlapis2.. terpaksa kukus kek tu dua kali sbb loyang kcik.. tetiba kek pertama yg aku kukus tu tepung dia berbiji - biji lg, kek yg kedua x berbiji sbb mak sruh blander adunan tu.. hehe.. pastu lapisan antara kek tu plak cair sgt, sepatutnya dia pekat, mak kata, letak la tepung jagung, nnti dia pekat.. pastu aku wt coklat utk topping kek.. tpi lapisan td banyak sgt, so, balut je kek tu ngan lapisan td.. bayang ea, dri kul 4 ptg aku mula buat, pkul 10 mlm baru siap.. haha, alhamdulillah, jd kek nye.. tpiii, hahaha, potong kaki weiii.. tpi kali ni aku letak gula dgn kuantiti yg btul.. cuma, coklat masakan yg aku guna tu memg manis.. memg manis la kek coklat aku tu jdnye.. hahaha.. lawak pun ada.. nsib baik ada mak.. kalu x, x tau la cmne jdnye kek tu.. haha.. tpi seronok sgt sbnrnye main masak2 ni.. kte wat dan kte dgr komen org, kte bleh tau kelemahan masakan kte tu.. pasni bleh perbaiki.. yeahh!!

ok, last but not least, td mak aku wasap satu sajak ni.. sdeh gak la.. aku share ngan korg ea..

sajak buat renungan bersama..

sisa hidup semakin pendek
yg boleh kte makan, makanlah
yg boleh kte pakai, pakailah
yg ingin kte beli, belilah
kalau masih mampu memberi, berilah
masih mampu berbahagi, berbahagilah
kerana semua yang kte ada
tidak boleh kte bawa ke kubur
jangan khuatir dengan ahli waris
Allah yg akan mengatur rezeki selagi mereka berusaha

nikmatilah hidup ini dengan pasangan kte selagi masih berada
sehari berlalu, umur berkurang sehari
bila kte lewati hari ini dengan bahagia
kte sangat beruntung

berbuat baiklah
selalu mengucap syukur
kerana kte tidak tahu ble kte akan dipanggil oleh Allah utk pergi kepadaNya
waktu cepat berlalu
hidup itu sangat singkat dan susah
dalam sekejap kte memasuki masa tua itu pasti

bila membandingkan keatas kte selalu merasa kurang
membandingkan kebawah kte akan merasa lebih
ble kte mampu merasa cukup dan mensyukuri apa yg kte pnye
kte pasti bahagia
bersyukurlah dengan apa yang kte ada
manfaatkanlah sebaik - baiknya
harta kekayaan pangkat kedudukan kehormatan
semua itu hanyalah sementara hanyalah pinjaman
yg terbaik dan terpenting adalah perilaku yg terbaik
sentiasa membantu org
tidak berbuat hal - hal yang tercela
mengawal diri
jangan menyakiti hati org len kerana karma itu ada
dan yg terpenting melatih diri agar selalu sihat zahir dan batin
ini kerana kesihatan adalah kekayaan kte
dan modal utama menikmati kebahagian hidup ini

kasih ibu bapa kepada anak - anak tidak ada batasnya
kasih anak - anak terhadap ibu bapa jelas batasnya
sedarlah
tatkala anak sakit, hati ibu terhiris
tpi tatkala ibu bapa sakit, anak - anak cuma menengok dan bertanya ala kadar
anak - anak memakai wang org tua sudah seperti keharusan
tetapi org tua memakai wang anak - anak semacam pasti tidak berlaku
oleh itu, cukupilah diri sendiri
dan berilah kepada anak sebijak yang mungkin
rumah ibu bapa adalah rumah anak - anak
tetapi rumah anak belum tentu menjadi rumah ibu bapanya
ibu bapa selalu memberikan anak - anak tanpa batasan
tetapi tidak semua anak - anak akan berbakti kepada ibu bapa
selamat kte meniti hari tua yang mendatang
semoga Allah akan merahmati hidup kte
di dunia dan di akhirat

ok, smpai sini dulu.. semoga kte kuat menempuh hari - hari yg mendatang dan semoga kte semakin dekat dgn Allah, insyaAllah..

k, bye buy bye.. assalamualaikum.. :')

Comments